5 ژانویه 2023- یک مطالعه جدید در فنلاند نشان می دهد که خطر کنترل ضعیف قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را می توان با اطمینان با استفاده از روش های یادگیری ماشینی، پیش بینی کرد. مهم ترین عوامل پیش بینی کننده کنترل قند خون شامل سطوح قبلی گلوکز، طول مدت دیابت نوع 2 و داروهای ضد دیابت فعلی بیمار است.

محققان کنترل قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در شمال کارلیای فنلاند طی یک دوره شش ساله، بررسی کردند. کنترل گلایسمی بیماران بر اساس قند خون طولانی مدت(HbA1c) تعیین شد. سه مسیر برای HbA1c بر اساس داده‌ها شناسایی شد و بر این اساس، بیماران به دو گروه بیماران با کنترل قند خون کافی و بیماران با کنترل ناکافی قندخون، تقسیم شدند. محققان با استفاده از روش‌های یادگیری ماشینی، ارتباط ویژگی‌های پایه، عوامل مرتبط با وضعیت بالینی و درمان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی بیماران را با کنترل قند خون بررسی کردند. ویژگی های پایه شامل بیش از 200 متغیر مختلف بود.

نتایج نشان داد که با استفاده از داده‌های مربوط به طول مدت دیابت نوع 2، سطح HbA1c قبلی، گلوکز خون ناشتا، داروهای ضد دیابت فعلی و تعداد آنها، می‌توان بیمارانی را که در هر نقطه از زندگی در معرض خطر دائمی هایپرگلایسمی قرار دارند، شناسایی کرد. به عبارت دیگر، کنترل ناکافی قند خون را می توان از داده هایی که به طور معمول به عنوان بخشی از نظارت و مدیریت دیابت جمع آوری می شود، پیش بینی کرد.

هدف اولیه درمان در دیابت نوع 2 ، حفظ کنترل خوب قند خون به منظور جلوگیری از عوارض مرتبط با این بیماری است. با توجه به دستورالعمل های مراقبت فعلی فنلاند برای دیابت، کنترل قند خون باید سالانه پیگیری شود و این امکان را برای نظارت بر خط سیر طولانی مدت این بیماری فراهم می کند. شناسایی زودهنگام بیماران با کنترل ضعیف قند خون به منظور هدفمند کردن درمان برای افراد نیازمند و تشدید آن در زمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. تاخیر در تشدید درمان خطر عوارض را افزایش می دهد که در هزینه های بالاتر مراقبت ها نیز منعکس می شود.

در این مطالعه، محققان از داده‌های سیستم اطلاعات الکترونیکی بیماران از اداره مشترک خدمات اجتماعی شهرداری و خدمات بهداشتی کارلیای شمالی فنلاند، Siun sote، و داده های ثبت شده توسط مؤسسه بیمه اجتماعی فنلاند، و همچنین از پایگاه داده های کد پستی باز آمار فنلاند، Paavo استفاده کردند. در مجموع 9631 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 برای گروه های مطالعه انتخاب شدند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-poor-glycemic-patients-diabetes-patient.html